Safranbolu. Karabük. Amasra ve Kastamonu…

Karadeniz 30.10.2023 - 15:15, Güncelleme: 30.10.2023 - 18:59 24248+ kez okundu.

Safranbolu. Karabük. Amasra ve Kastamonu… GEZİ NOTLARI…    Gittik..Gezdik..Gördük ve yazdık.  Safranbolu, Unesco'nun "Dünya kültür mirası" ilan ettiği bir ilçe. Karabük'e bağlı. Nüfusu 35- 40 bin. Cezaevi yok. Korna sesi hiç yok. Eski cezaevi "sergi salonu ve dokümantasyon merkezi" yapılmış. Kent temiz, huzurlu. Ankara’dan uzaklığı iki saat ..   Safranbolu Kaymakamlığı…”Kaymakamlar Gezi Evi” Müzesini gezdik. Giriş 40 TL ..İki kat,  6 odayı gezmek için bu ücret fazla  .. UNESCO Dünya Miras Listesi'nde yer alan bir tarih ve kültür hazinesi. Bin 360 tescilli yapı... 105 çeşme... Yüzyıllara meydan okuyan ve hala içinde yaşanan konaklar.                                                                  ***   Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin başarılı Dekanı Prof.Dr. Gülsüm Çalışır. Karabük Üniversitesi Dr. Öğretim Üyesi Burak Türten.Mühendis  Oğuz Tonyalı  Edebiyat hocası Hafize Tonyalı.. Ve TRT Ankara Radyosu Ses Sanatçısı Meliha Yazıcı ile..  Hafta sonu bu bölgeleri gezdik. Bir anlamda nefes aldık… Karabük Üniversitesi’ne ait.. Safranbolu’da bulunan tarihi konak niteliğindeki  “Konuk Evi’nde misafir olduk. Güzel bir yer. Burak hocanın tarihi konağında çay içtik. Şehir turu.. Esnaf ziyaretleri. Yöresel yemekler derken… Dr.Burak Türten’in ev sahipliğinde ..”Küre Dağlar Milli Parklar” içinde bulunan Horma Kanyonu’nu gezdik. Yüz yıllara uzanan yolculuğu sırasında oluşan Horma Kanyonu kayalara çivilerle monte edilen 3 km’lik ahşap platformları ile yapılmış, muhteşem bir yer. Heyecan dolu bir yolculuk yaptık.. Ardından Valla Kanyonu’nun muhteşem güzelliklerine tanıklık ettik. Ilıca Şelalesi’nin büyüleyici güzelliğini de görüntülemeyi ihmal etmedik…   *** Yılda iki milyon ziyaretçi... Yerli yabancı. Tarihi çarşı... Sokaklar... Uzakdoğu'dan gelenlerle dolu... Çinli... Japon. Dükkânlarda "Çince... Japonca" yazılar. Tarihi konaklar "Otel olmuş." Yatak kapasitesi 3 bin 500. Yılda 350 bin konaklama. İşte Safranbolu. Konaklar "Zemin + iki kat." Hiçbir ev diğerinin "Güneşini, rüzgârını, manzarasını" kesmiyor. Kentleşme "İnsan odaklı." Safranbolu... Tam bir "Rol model." Belediye Başkanı Elif Köse ..Mimar... Safranbolu'nun ilk kadın belediye başkanı... CHP’li... 42 yıl aradan sonra CHP belediyeyi kazandı. Çok sevilen birisi..Uğrayamadık. Hep başarılarını dinledik. Eserlerini gördük.. Safranbolu'da Sel ve Heyelan yok. Çünkü… Şehrin altında "Kanallar" var... Yüzyıllar öncesinden kalma... Seli önlüyor. Ayrıca... Dere yataklarına ev yapılmamış. Safranbolulu... Safranbolu'ya sahip çıkmış... "Doğayı korumuş."                                                                            ***   Ve... Amasra... Yerin üstü bir tarih... Yerin altında bir şehir daha var, derin tarih. Akşam üsttü. Amasra’ya uzandık. Güneş’in batışını görmeden ;Ankara’ya dönmek istemedik.. Öğretmen Evi’nin manzaralı terasında;  Mezgit ile Hamsiyi yedik. Temiz ve güzel bir yer. Çalışanlar. Güler yüzlü ve özverili. Öğretmenevi müdürü sevgili Halil ve ekibini kutluyoruz.. Hababam Sınıfı'nın yazarı Rıfat Ilgaz "Bu coğrafyadan... Kastamonu- Cide'den." Hababam Sınıfı'nın ünlü İnek Şaban tiplemesinin gerçek olduğunu biliyor muydunuz? Safranbolu'nun... Üç bölük köyünden... "Öküz Ahmet." Rıfat Ilgaz Öküz Ahmet'i "İnek Şaban" yapmış... Yıllardır yaşatıyor.   ***   Fatih Sultan Mehmet "Amasra'ya sefer düzenler." Dağları, ormanları aşar ve sonra tepeden "Denizi görür... Aşağıdaki muhteşem manzarayı... Amasra'yı." Fatih, Amasra'nın güzelliği karşısında büyülenir ve "Lala Lala" der: - Çeşm-i cihan bu m'ola? Sonra... Kaleye haber gönderir: - Böylesine güzel bir yerin zarar görmesini istemiyorum... Kalenin anahtarını bana getirin. Kale komutanı "Şehrin anahtarını" Fatih'e getirir. Ve Amasra "Savaşmadan" fethedilir. Ankara'ya üç saat... Açık hava müzesi gibi bir ilçe. Görmeyenlere öneririz... Mutlaka gelmelisiniz. Rusya'dan (Soçi'den) Türkiye'ye (Amasra'ya) turist gemisi geliyor... Kruvaziyer. Kruvaziyer... Bin 300 yolcu kapasiteli. Turistler... Amasra'yı... Bartın'ı... Çevreyi geziyorlar... Karabük... Safranbolu.  Eğer Bartın'a liman yapılmasaydı... Kruvaziyer gelemezdi.. Bartın'dan Amasra'ya giderken... Tünelden geçtik... Bin 100 metre... Muhteşem... Trafik rahatlamış. Bartın-Kurucaşile yolu... 6 tünel... 2 viyadük... 10 köprü. 4 tünel bitmiş... Diğerlerinde çalışma sürüyor. Toplam tünel uzunluğu... 25 bin 500 metre.                                                              Bartın'a yolunuz düşerse Galla Pazarı'nı mutlaka görmelisiniz... Kadınlar pazarı... Üretiyorlar, satıyorlar... Sağlıklı, organik ve ucuz. Sokak hayvanlarının evleri var... Küçük mekânlar... 700 kedi, köpek. Hayvana kötü muamele... Yok böyle bir densizlik. Evet... Bartın'a yolunuz düşerse... Manda yoğurdu yemelisiniz... Dönüşte, evinize de götürebilirsiniz. Milli Marş Kurtuluş Savaşı dönemi... 19 Ekim 1920... "Milli Şair" Mehmet Akif Ersoy, Kastamonu'da. Tarihi "Nasrullah Camii'nde" vaaz veriyor. "Ulusal diriliş ve direniş" ateşini yakıyor. Nasrullah Camii... Kastamonulu'nun "gözbebeği." İstiklal Marşı'mız, TBMM'de kabul edilmeden önce... İlk kez... "Nasrullah Camii'nde okundu." 'Hababam Sınıfı' Kastamonu'ya yolunuz düşerse... Abdurrahman Paşa Lisesi'ni gezmelisiniz... Tarihi eser... 1885. Galatasaray ve İstanbul Lisesi'nden sonra... Türkiye'de, "en eski üçüncü lise." "Hababam Sınıfı" romanı yazarı Rıfat Ilgaz'ın okuduğu okul. "Güdük Necmi", yazar Rıfat Ilgaz'ın kendisi. "İnek Şaban'a" gelince... Safranbolulu, "Öküz Ahmet" lakaplı öğrenci. "Kel Mahmut." Okulun öğretmenlerinden Nihat Dicle. Ve…Ankara…. Osman YAZICI

GEZİ NOTLARI…

Gittik..Gezdik..Gördük ve yazdık.

Cezaevi yok. Korna sesi hiç yok.

UNESCO Dünya Miras Listesi'nde yer alan bir tarih ve kültür hazinesi.
Bin 360 tescilli yapı... 105 çeşme...
Yüzyıllara meydan okuyan ve hala içinde yaşanan konaklar.

***

TRT Ankara Radyosu Ses Sanatçısı Meliha Yazıcı ile..

Hafta sonu bu bölgeleri gezdik. Bir anlamda nefes aldık…

Şehir turu.. Esnaf ziyaretleri. Yöresel yemekler derken…

***

Yılda iki milyon ziyaretçi... Yerli yabancı.
Tarihi çarşı... Sokaklar... Uzakdoğu'dan gelenlerle dolu... Çinli... Japon.
Dükkânlarda "Çince... Japonca" yazılar.
Tarihi konaklar "Otel olmuş." Yatak kapasitesi 3 bin 500.
Yılda 350 bin konaklama.
İşte Safranbolu.
Kentleşme "İnsan odaklı." Safranbolu... Tam bir "Rol model."

Safranbolu'da Sel ve Heyelan yok. Çünkü…
Şehrin altında "Kanallar" var...
Yüzyıllar öncesinden kalma... Seli önlüyor.
Ayrıca... Dere yataklarına ev yapılmamış.
Safranbolulu... Safranbolu'ya sahip çıkmış... "Doğayı korumuş."

***

Safranbolu'nun... Üç bölük köyünden...

***

Fatih Sultan Mehmet "Amasra'ya sefer düzenler."
Fatih, Amasra'nın güzelliği karşısında büyülenir ve "Lala Lala" der:
- Çeşm-i cihan bu m'ola?
Sonra... Kaleye haber gönderir:
Kale komutanı "Şehrin anahtarını" Fatih'e getirir.
Ve Amasra "Savaşmadan" fethedilir.
Ankara'ya üç saat... Açık hava müzesi gibi bir ilçe.
Görmeyenlere öneririz... Mutlaka gelmelisiniz.

Kruvaziyer... Bin 300 yolcu kapasiteli.
 Eğer Bartın'a liman yapılmasaydı... Kruvaziyer gelemezdi..

Bartın'dan Amasra'ya giderken... Tünelden geçtik...
Bin 100 metre... Muhteşem... Trafik rahatlamış.
Bartın-Kurucaşile yolu... 6 tünel... 2 viyadük... 10 köprü.
4 tünel bitmiş... Diğerlerinde çalışma sürüyor.
Toplam tünel uzunluğu... 25 bin 500 metre.

Bartın'a yolunuz düşerse

Sağlıklı, organik ve ucuz.
Sokak hayvanlarının evleri var... Küçük mekânlar... 700 kedi, köpek.
Hayvana kötü muamele... Yok böyle bir densizlik.
Milli Marş
Tarihi "Nasrullah Camii'nde" vaaz veriyor.
"Ulusal diriliş ve direniş" ateşini yakıyor.
Nasrullah Camii... Kastamonulu'nun "gözbebeği."

'Hababam Sınıfı'
Kastamonu'ya yolunuz düşerse...
Abdurrahman Paşa Lisesi'ni gezmelisiniz... Tarihi eser... 1885.
Galatasaray ve İstanbul Lisesi'nden sonra... Türkiye'de, "en eski üçüncü lise."
"Hababam Sınıfı" romanı yazarı Rıfat Ilgaz'ın okuduğu okul.
"Güdük Necmi", yazar Rıfat Ilgaz'ın kendisi.
"İnek Şaban'a" gelince...
Safranbolulu, "Öküz Ahmet" lakaplı öğrenci.
"Kel Mahmut." Okulun öğretmenlerinden Nihat Dicle.

Ve…Ankara….

Osman YAZICI

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve rizeninsesi.net sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.